تجزیه و تحلیل اولیه پس از راه اندازی و مقایسه در مقابل SERP های گوگل


OpenAI جستجوی ChatGPT را چند روز پیش راه اندازی کرد، هم در وب و هم از طریق برنامه برای کاربران ChatGPT Plus و Team در دسترس است. OpenAI در اعلامیه خود آن را به عنوان یک روش طبیعی تر و محاوره ای برای به دست آوردن اطلاعات با کیفیت آسان تر توصیف کرد:

«با یکپارچه‌سازی جستجو با رابط چت، کاربران می‌توانند به روشی جدید با اطلاعات درگیر شوند، در حالی که صاحبان محتوا فرصت‌های جدیدی برای دستیابی به مخاطبان گسترده‌تری به دست می‌آورند. امیدواریم بتوانیم به کاربران کمک کنیم تا ناشران و وب‌سایت‌ها را کشف کنند و در عین حال انتخاب بیشتری برای جستجو داشته باشند.»

اگرچه آنها ادامه استفاده را تایید کرده اند بینگ در میان سایر خدمات برای نتایج آنها، آنها همچنین با ارائه دهندگان اخبار و داده همکاری کرده اند تا اطلاعات به روز و طرح های بصری جدید را برای دسته هایی مانند آب و هوا، سهام، ورزش، اخبار و نقشه ها اضافه کنند.

در این اطلاعیه، آنها همچنین نشان داده‌اند که چگونه چت‌ها اکنون شامل پیوندهایی به منابع، مانند مقالات خبری و پست‌های وبلاگ می‌شوند و به کاربران راهی برای یادگیری بیشتر می‌دهند.

با این حال، ما همچنین می دانیم که با وجود هیاهو، تا کنون هوش مصنوعی در واقع هیچ سهم بازاری را از گوگل نگرفته است. آیا نتایج جستجوی جدید ChatGPT می تواند این را تغییر دهد؟ بیایید نگاهی بیندازیم.

آناتومی نتایج جستجوی ChatGPT

ChatGPT اکنون یک نماد “جستجو” وب را با یک کره در داخل یا در کنار کادر جستجو نشان می دهد، که اگر انتخاب کنید با رنگ آبی برجسته می شود و موضوعاتی را برای جستجو پیشنهاد می کند.

پس از انجام جستجوی خود، اکنون پاسخی دریافت خواهید کرد که می تواند چندوجهی باشد -بسته به نیازهای پرس و جو- که نه تنها متن، بلکه تصاویر، فیلم ها، نمودارها، نقشه ها را نیز نشان می دهد.

اکنون پاسخ شامل نقل‌قول‌های قابل کلیک درون خطی است که مستقیماً به منبع صفحه خارجی می‌رود، و در دسک‌تاپ، می‌توانید برای دریافت پیش‌نمایش اطلاعات صفحه، ماوس را نگه دارید.

علاوه بر این، اکنون یک نوار کناری سمت راست را مشاهده خواهید کرد که شامل نقل قول ها در بالا و به دنبال آن نتایج جستجو می شود و صفحات مربوط به درخواست ها را فهرست می کند. هر دو، نقل قول ها و نتایج جستجو، نام سایت را به همراه فاویکون، عنوان صفحه، و پیش نمایش قطعه متن صفحه مربوطه نشان می دهند.

جستجوی ChatGPTجستجوی ChatGPT

این رابط چت را با یک رابط “نتایج جستجو مانند” ترکیب می کند.

بیایید ببینیم که چگونه این رابط جدید نیازهای مختلف جستجو را برآورده می کند و آیا کیفیت نتایج می تواند با گوگل رقابت کند.

نتایج جستجوی ChatGPT در مقابل Google SERPs

هنگام مقایسه تجربه با نتایج جستجوی ChatGPT در مقابل Google SERP، جستجوی اکسل های ChatGPT با پرس و جوهای مکالمه اطلاعاتی و طولانی، عمدتاً به دلیل فرمت پاسخ خلاصه شده، برجسته کردن منابعی که به راحتی قابل بررسی هستند، دستیابی به یک پاسخ رضایت‌بخش را آسان‌تر می‌کند و در عین حال به کاربران امکان می‌دهد در سایت‌های مربوطه بیشتر جستجو کنند. بیشتر از گوگل، که هنوز یک نمای کلی هوش مصنوعی برای اکثر این سوالات ارائه نکرده است، اما reddit را به عنوان نتایج برتر برجسته کرده است. به عنوان مثال، برای “چگونه سئو را به صورت رایگان یاد بگیریم”:

نحوه یادگیری SEO به صورت رایگان - جستجوی ChatGPTنحوه یادگیری SEO به صورت رایگان - جستجوی ChatGPT

چیزی مشابه با «رستوران‌های ستاره‌دار میشلین در کشور باسک» اتفاق می‌افتد، که ChatGPT پاسخ جامع‌تری برای آن‌ها ارائه می‌کند، پاسخ‌ها را بر اساس ستاره‌ها به همراه مکان و توضیح کوتاهی از هر کدام دسته‌بندی می‌کند، و در حالی که Google یک نمای کلی هوش مصنوعی ارائه می‌کند، فهرستی را ارائه می‌کند. هر رستوران، لیست به خوبی ساختار پاسخ ChatGPT نیست.

توجه به این نکته مهم است که هر دو نتیجه دارای تصاویر هستند، اگرچه هنگام کلیک بر روی آنها، به جای صفحه رستورانی که متعلق به آن است، فقط یک نسخه یا منبع بزرگتر از آن را به نمایش بگذارید.

رستوران های ستاره دار میشلین در کشور باسک - نتایج جستجوی ChatGPTرستوران های ستاره دار میشلین در کشور باسک - نتایج جستجوی ChatGPT

سناریوی دیگری که در آن جستجوی ChatGPT تجربه کمی جامع‌تر از نتایج جستجوی Google ارائه می‌کند، برای جستارهای مقایسه‌ای است، به عنوان مثال «levi’s 505 vs 501»، ارائه خلاصه‌ای از ویژگی‌های اصلی هر کدام، همراه با تفاوت‌های کلیدی، و در عین حال برجسته کردن YouTube. ویدئویی که هر دو را با هم مقایسه می‌کند، به شما امکان می‌دهد به راحتی منابع را از طریق نوار کناری در صورت نیاز بیشتر بررسی کنید.

Google یک نمای کلی هوش مصنوعی ارائه می دهد که مستقیماً تفاوت های بین این دو را نشان می دهد، با یک ویدیوی TikTok که به عنوان منبع در نوار کناری AIO نشان داده می شود، و سپس بهترین موقعیت جستجوی ارگانیک: راهنمای صفحه سایت Levi’s مرتبط.

Levis 505 vs 501 - ChatGPT نتایج جستجوLevis 505 vs 501 - ChatGPT نتایج جستجو

از سوی دیگر، سناریوهایی نیز وجود دارد که در آن نتایج جستجوی گوگل رضایت‌بخش‌تر است، و قالبی راضی‌کننده‌تر برای نیازهای جستجو ارائه می‌کند، به عنوان مثال «محوطه‌های پادل در میامی»، اگرچه برای سایر جستجوهای محبوب‌تر (مانند رستوران‌ها یا پارک‌ها) ) ChatGPT نتایج را با ارائه یک نقشه قابل کلیک بومی سازی کرد، در مورد این نقشه، آن را بومی سازی نکرد و نتایج جستجوی Google را با بسته نقشه و نتایج جستجوی ارگانیک رضایت بخش تر کرد.

Padel Courts Miami - ChatGPT نتایج جستجوPadel Courts Miami - ChatGPT نتایج جستجو

چیزی مشابه با پرس و جوهای تجاری متمرکزتر اتفاق می افتد: نتایج جستجوی Google به لطف ویژگی ها و قالب جستجوی آن، هدف جستجوی کاربران را بهتر برآورده می کند و نتایج متمرکز تجاری را مستقیماً به کاربر نشان می دهد.

به عنوان مثال، برای «بهترین هدفون برای کار از راه دور»، اگرچه نتایج ChatGPT به طور مستقیم آنچه را که می‌توان هدفون برتر در نظر گرفت، فهرست می‌کند، اما به منابع استنادی که سایت‌ها یا صفحاتی نیستند که آنها را می‌فروشند، بلکه آن‌هایی هستند که به همراه بسیاری دیگر بررسی می‌کنند، پیوند می‌خورد. این کار را برای کاربرانی که قصد تجاری بالاتری دارند دشوارتر می کند.

از سوی دیگر، گوگل دارای چرخ فلک‌های محصول (همراه با نتایج جستجوی ارگانیک برتر) است که به کاربران با هدف تجاری‌تر اجازه می‌دهد تا قیمت محصولات، بررسی‌ها و غیره را بررسی کنند و با یک کلیک از خرید از طریق پنل دانش محصول فاصله دارند. با ترکیبی از نتایج اطلاعاتی بیشتر از راهنماها و UGC.

بهترین هدفون برای کار از راه دور - نتایج ChatGPTبهترین هدفون برای کار از راه دور - نتایج ChatGPT

چیزی بدتر در مورد «کت‌های لباس زنانه» اتفاق می‌افتد، پرسشی کمتر محبوب که ChatGPT به آن پاسخی اطلاعاتی و سطح بالا می‌دهد، احتمالاً به دلیل عبارت سؤال، برآوردن نکردن هدف تجاری‌تر، که Google دوباره از طریق ترکیبی از رتبه‌بندی‌های برتر انجام می‌دهد. صفحات فهرست محصولات و چرخ فلک‌های محصول قابل کلیک که پانل‌های دانش محصولات را نمایش می‌دهند، اطلاعات محصولات را خلاصه می‌کنند، برای خرید آنها به صفحات جزئیات محصول پیوند می‌دهند.

کت زنانه - جستجوی ChatGPTکت زنانه - جستجوی ChatGPT

TL;DR: تاکنون نتایج جستجوی ChatGPT به دلیل فرمت متمرکز بر مکالمه، برای پرسش‌های بسیار اطلاعاتی رضایت‌بخش‌تر از Google است، اگرچه برای مواردی که تمرکز تجاری دارند، که در آن Google به دلیل ترکیبی از منابعی که اهداف مختلف و همچنین جستجو را برآورده می‌کنند، برتری دارد. ویژگی هایی که کاربران را برای برداشتن گام های بعدی در سفر خود تسهیل می کند.

اگر ChatGPT بخواهد در عرصه تجاری با گوگل رقابت کند، به داده های بسیار بیشتر، ادغام و ویژگی های بهتر برای رسیدگی بهتر به هدف جستجوی کاربر در آن مرحله از سفر مشتری نیاز دارد.

آیا می خواهید جستجوی ChatGPT بیشتر بیاموزید؟ این منابع را بررسی کنید:




منبع: https://www.aleydasolis.com/en/search-engine-optimization/chatgpt-search-initial-analysis-post-launch-comparison-vs-google-serps/