چون کسب رتبه ی اول در صفحه نتایج برای کلماتی که هیچکس به دنبالشان نیست، کار ساده ایست، و البته بیهوده! وبسایت شما و محتوای آن باید به گونهای باشد که کاربران موبایل برای مشاهده آنها دچار مشکل نشوند. اولین نتایج، شانس بیشتری برای دیده شدن و انتخاب شدن توسط شما را دارند و احتمالا به آنها بصورت ناخودآگاه بیشتر اعتماد میکنید. وقتی که روی آدرس یک صفحه کلیک میکنید، ابتدا مرورگر شما برای سرور آن سایت یک درخواست دسترسی میفرستد. ابردادهها سرنخی برای موتورهای جستجو هستند که به بیان داستان محتوای شما و نحوه ارائه آن در SERP کمک میکند. Site map فایلیست به فرمت XML که حاوی تمام آدرسهای شماست و به رباتهای گوگل کمک میکند که هوشمندانهتر عمل کنند. البته در حال حاضر کنسول گوگل بخش جدیدی را تحت عنوان Index Coverage ایجاد کرده است که مشکلات ایندکس را تا مشخص میکند و کار تا حد زیادی آسانتر شده است. این اصل در اکثر مطالب با موضوع آموزش سئو نادیده گرفته میشود، پس توجه داشته باشید که اصرار بیش از حد روی رعایت موارد فنی و قواعد و اصول، ما را از تولید محتوای کاربردی و باب میل مخاطب دور نکند.
پس از دامنه وبسایت دستهبندی این مطلب آمده (با علامت / قبل و بعد از آن) و سپس معادل انگلیسی مطلب به زبان انگلیسی. درمورد میزان اهمیت این فایل برای سئو باید بگوییم فایل robots.txt نقش مهمی در عملکرد کلی سئو سایت شما بازی میکند. سئو داخلی کاملا تحت کنترل شما است و به همین دلیل یکی از اولین قدمها برای بهینهسازی وبسایت به شمار میرود. عبارت اول به معنی بهینه سازی موتور جستجو است. اما با توجه به اینکه ما در واقع تجربه مشتریان را اپتیمایز می کنیم عبارت دوم نیز به عنوان تعریفی دیگر از سئو ارائه شد. نکته دیگری که درمورد ارتباط سئو و دامنه باید به آن توجه داشته باشید، سن دامنه است.
و یا اینکه یک فرد آگاه به شما توصیه کرده که سئو وبسایت خود سایت seotwitt را تقویت کنید. یکی از اولین مراحل برای سئو محتوایی این است که بصورت دقیق و شفاف بدانید در حوزه شما چه کلماتی ارزش هدفگذاری دارند و کدام یک بیشترین حجم سرچ مرتبط را به خود اختصاص میدهد. شما با بررسی چند کلمه کلیدی مربوط به کسب و کار، محصولات یا خدمات خود می توانید متوجه شوید که کدام کلمات کلیدی بیشتر جستجو شده اند. پس سایتهای بالاتر ترافیک بیشتری میگیرند، اعتماد و اعتبار مشتریان را جلب میکنند و همه ی اینها باعث “رشد” کسب و کارشان میشود، که هدف نهایی است. البته موضوع مهم و تکراری جلب اعتماد مخاطب به خاطر ارتباطی که ایجاد کردهاید را هم نباید نادیده بگیریم. گوگل آنالیتکس هم یکی دیگر از ابزار های رایگان گوگل برای مدیران وب سایت ها هستش، شما با عضو شدن تو گوگل آنالیتکس و قراردادن کد گوگل آنتلیکس داخل وب سایتتون می تونین از مزایای بسیار زیاد این ابزار برای سئو وب سایتتون بهره ببرید، گوگل آنالیتیکس یکی از بهترین و دقیق ترین ابزار های آنالیز آمار بازدید وب سایت و تشخیص رفتار کاربر در وب سایت شما هستش به عنوان مثال گوگل آنالیتکس به شما میگه که امروز وب سایتتون دقیقا چند نفر بازدیدکننده داشته و چند نفر از اون ها از طریق موتور های جستجو وارد سایت شدند و چند نفر از اون ها از طریق تبلیغات شما در سایر وب سایت ها وارد سایتتون شدند یا حتی چند نفرشون آدرس وب سایتتون رو مستقیما داخل مرورگر وارد کردن و وارد وب سایت شما شدن و همچنین به شما میگه کاربران به صورت میانگین چند دقیقه در سایت شما توقف داشتن و در کدام صفحات بیشترین توقف را داشتن و بهتون میگه بیشتر بازدیدکننده های سایت شما از کدوم کشور ها هستن و یا از طریق موبایل یا کامپیوتر وارد سایت شما شدن یا حتی بهتون میگه کاربران از طریق چه مرورگری بیشتر وارد وب سایت شما میشن، این ابزار هزاران امکان دیگه ای رو هم در اختیار شما قرار میده که میتونین با تحلیل این اطلاعات، با یه دید کامل تر وب سایتتون رو به بهترین شکل سئو کنین، برای استفاده از این ابزار داخل سایتتون پیشنهاد می کنم از آموزش تصویری فعال سازی گوگل آنالیتیکس در وب سایت استفاده کنین.
برای مثال این روزها کاربران بسیار زیادی وبسایت خود را رها کردهاند و فقط روی پیج اینستاگرام خود فعالیت میکنند؛ که این کار یک اشتباه بزرگ است. بر اساس تعداد کلمات و طول عبارات کلیدی، حجم جستجو و رقابت متغیر است. سعی کنید از عبارات مفید برای انکر تکست استفاده کنید و از متن عمومی “اینجا کلیک کنید” استفاده نکنید. قبل از تولید محتوا حتماً باید به صورت کامل بررسی کنید و ببینید که مخاطبان و کاربران تان چه مشکلاتی دارند و برای رفع نیازهای شان چه عبارات کلیدی را در گوگل جستجو می کنند. قبل از اینکه تغییری در سایت خود ایجاد کنید، بهتر است ببینید اکنون کجا هستید.
وقتی آدرس سایت شما با HTTPS شروع میشود، به این معناست که ارتباط امنی بین سیستم کاربر و سایت برقرار است و اشخاص غیر به اطلاعات کاربران (از جمله ایمیل، رمزها، و…) دسترسی ندارند. طبق جدیدترین آپدیتها، شما نمیتوانید سر عنکبوتها را با تغییرات جزیی و قرار دادن کلمات مترادف شیره بمالید! به همین دلیل امروزه گوگل سایتهایی که در ابتدا برای موبایل طراحی شده اند و بعد برای دسکتاپ بهینه شده باشند را در اولویت قرار میدهد (mobile first index). اگر مطمئنید sitemap توسط رباتهای گوگل چک شده ولی هنوز index سایت چیزی نیست که انتظارش را داشتید،احتمالا باید به یک فایل پشت صحنه ی دیگر به نام robot.txt نگاهی بیندازید. درواقع گوگل محتوای وب را سازماندهی میکند تا بتواند بهترین پاسخگو و راهگشای سوالات و مشکلات کاربرانش باشد و در این راه اعتبار محتواها، سرعت صفحات، امنیت و حتی سازگاری قالب سایت با مرورگر کاربر را نیز درنظر میگیرد.
SEO مجموع تمام فرایندهایی است که در داخل و خارج سایت انجام می شود تا ربات ها وخرنده های گوگل شناخت بهتری از سایت داشته باشند و در نتیجه سایت در رتبه های برتر گوگل نمایش داده شود. اعتبار دامنه در واقع امتیازی بین 0 تا 100 است که شما توسط وبسایت ماز دریافت میکنید و پیشبینی میکند رنکینگ شما در صفحه نتایج گوگل چگونه خواهد بود و برای این امتیازبندی فاکتورهای مختلفی را در نظر میگیرد. فرض کنید شما عبارت “بهترین کافه در تهران” را جستجو میکنید. با این که ارائه اطلاعات درست و رعایت ادب اهمیت زیادی دارند، ولی با استفاده از کلمات کلیدی مهم در مورد کسب و کار و عبارت هایی که بیشتر جستجو می شوند، در کنار سئو گوگل مپ، می توان نهایت استفاده را از گوگل ریویو در راستای تحقیق اهداف سایت خود، برد.
اگر اصول سئوی درون صفحه شما مناسب نیست، از همان ابتدا با یک نبرد سخت برای دیده شدن در جستجوهای گوگل و دیگر موتورهای جستجو خواهید جنگید. در تصویر زیر، مثالی از ارتباط بین افراد یک خانواده نشان داده شده است که در این مثال سایت اصلی خانه و بلوکهای دیگر، افراد خانواده یعنی همان دیگر صفحات وب را نشان میدهند. نرخ پرش یا Bounce rate یک فاکتور منفی برای هر وب سایتی می باشد. نرخ پرش به این معناست که کاربر وارد صفحه ای از سایت شود و بدون اینکه هیچ کنشی انجام دهد از آن خارج شود، این فاکتور به صورت غیر مستقیم روی سئو سایت هم تاثیرگذار است ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ تابان سعی می کنیم با انجام تکنیک ها و روش هایی نرخ پرش سایت را به حداقل برسانیم. تگ ALT تصویر یا متن جایگزین تصویر یک ویژگی ای است که برای هر تصویر در سایت باید وجود داشته باشد. درواقعیت، سن دامنه جزو فاکتورهایی نیست که گوگل الگوریتم خاصی برای آن تعیین کرده باشد ولی در عمل و طبق تجربه بنظر میرسد که در صورتیکه همه عوامل دیگر موثر بر سئو برای دو وبسایت یکسان باشند، صفحه ای با دامنه قدیمی تر رتبه بالاتری در صفحه نتایح کسب میکند.
البته اگر لینکهای داخلی درست و حسابی داشته باشید و برخی صفحات سایت ایزوله نباشند، عنکبوتهای گوگل بدون وجود نقشه سایت هم میتوانند به صفحات آن دسترسی داشته باشند و سئو سایت دستخوش تغییرات زیادی نمیشود. استفاده از تاکتیکهای سئو برای به دست آوردن رتبههای بالا در موتورهای جستجو بدون استفاده از تکنیکهای دعوت به اقدام (Call to Action) بسیار اشتباه است. بهتر است برای داشتن ساختار مناسب URL وبسایت خود ابتدا یک درختواره از سایتتان تجسم کنید. گوگل به کد تمیز و ساختار مرتب نیاز دارد تا بتواند محتوای شما را هضم کند و برخی از زبانهای برنامه نویسی را بهتر از سایرین درک میکند. بعد از یافتن ساختار مناسب برای چینش محتواهای سایت، در انتخاب URL دقت کنید که از نظر معنایی با کلمه کلیدی اصلی صفحه تفاهم داشته باشد. یکی از اصلی ترین دغدغه های صاحبین کسب و کارهای اینترنتی و وبسایت ها افزایش بازدید سایت است.
عبارت SEM با SEO تفاوت زیادی دارد. سئو (SEO) مخفف Search Engine Optimization یا search Experience Optimization است. در شبکه اجتماعی هم موضوع کیفیت اکانتی که محتوایتان را به اشتراک گذاشته است اهمیت دارد. نام دامنه هم در صوتی که منطبق بر حوزه کاری باشد میتواند روی سئو موثر باشد. این ابزارها به شما کمک میکنند که عباراتی که بیشترین جستجو در حوزه فعالیت سایت شما را دارند بشناسید، عباراتی که کاربران برای یافتن یک محصول یا خدمات استفاده میکنند را مشخص میکنند تا در نهایت ترافیک قابل قبولی را به سایت خود هدایت کنید. در حوزه بیزنسی که دارید، چالشی درست کنید. اگر بیشتر علاقه دارید که بازدیدکننده بیشتری جذب کنید ، آن موقع باید سئو و مباحث بهینه سازی را اولویت اول خود در تولید محتوا قرار دهید ، اما اگر دغدغه اصلی شما ایجاد اعتبار و شهرت ماندگار و تبدیل سریع بازدیدکننده به مشتری است ، تکنیک های بازاریابی محتوا کمک بیشتری به شما خواهد نمود اما در نهایت کلید موفقیت کسب و کار شما ایجاد یک تعادل منطقی و درست بین بازاریابی محتوا و سئو خواهد بود.
به سایت خود نگاه کنید: آیا درصد زیادی از صفحات شما کوتاه و مختصر ، تکراری و کم ارزش هستند؟ می توانید نشانه گذاری را به کد HTML صفحات خود اضافه کنید یا از ابزارهایی مانند Data Highlighter and Markup Helper استفاده کنید. این ادبیات (مانند بسیاری موارد دیگر، مانند سئو تضمینی) ممکن است موجب سوءتفاهماتی بشود. مانند صفحه اول سایت، محصول، صفحه آموزش، صفحه گالری عکس، صفحه تماس با ما و صفحات دیگر که این صفحات باید با زبان گوگل به روبات ها گفته شود تا به نسبت اهمیتشان رتبه بندی شوند. پیشنهاد میکنیم آدرسهای URL با حروف انگلیسی باشد تا هنگام کپی و اشتراک گذاری کاربران، User friendly تر باشد (پیرامون این موضوع اختلاف نظر است).
گوگل این را میداند و با ابزارهای خود همواره سرعت صفحات را میسنجد تا کاربران را به صفحهای که سریعتر بارگیری شود بفرستد. گوگل به محتوای منحصر به فرد را معتبر میداند و به محتوای تکراری امتیاز منفی میدهد. به زبان ساده تر فایل robots.txt یعنی به ربات های گوگل راهنمایی میکنه که این صفحه را نبین. هر چقدر که خزش (crawl) ربات های گوگل روی وبسایت بیشتر باشد بهتر است و بالا بودن بودجه خزش سایت یک فاکتور مثبت به حساب می آید. بهتر است از کلماتی استفاده کنید که مخاطب را ترغیب کنید پس از خواندن آن روی لینک سایت کلیک کند. اگر خودتان برنامه نویس هستید از راهنماییهای گوگل در این زمینه در Google Developers استفاده کنید. این بدافزار به شدت به دنبال ایمیلهای سایت شما هستند تا ارسال تعدادی زیادی هرزنامه و اسپم را آغاز کنند.
تصاویر یکی از ارکان اصلی سایتها ، به ویژه فروشگاه های اینترنتی هستند و در اجرای سئو هم توجه زیادی به بهینه سازی تصویر میشود. اگر کاربر از دسکتاپ یا موبایل استفاده کند، سایز تصویر با اندازه دستگاه تنظیم میشود. درواقع آنچه در صفحه ی نتایج جستجو به کاربر نمایش داده میشود، حاصل جستجو همان لحظه ی گوگل نیست، بلکه نتیجه آخرین ارزشگذاری (indexing) این رباتهاست. همان طور که خواندید محتوای بهینه و یا سئو شده از اهمیت بالایی برخوردار است و سئو محتوا نقش پر رنگی در افزایش رتبه سایت و بهبود سئوی آن ایفا می کند. سئو تکنیکال آنچنان مهم است که یک اشتباه بهظاهر ساده در آن میتواند بهای زیادی برای کسبوکارتان داشته باشد. رمز این کار یک جمله است: برای مخاطبان بنویسید، نه برای موتورهای جستجو! این به این معنی است که محتوا و پیوندهای متکی به جاوا اسکریپت، خطر دیده نشدن توسط موتورهای جستجو را دارند و به طور بالقوه به سئو سایت آسیب می رسانند. کلمات کلیدی مهم ترین مرحله در سئو و بهینه سازی سایت است که اگر به درستی برای سایتتان کلمات کلیدی تان را انتخاب نکنید ممکن است هر چقدر هم روی سئو سایتتان زمان بگذارید نتیجه مطلوبی نگیرید.