پکن همچنین امید دارد که اولین جت ساخت داخل اش با پتانسیل تجاری انبوه، از میزان وابستگی چین به فناوری خارجی بکاهد، با توجه به اینکه روابط چین با کشورهای غربی وخیم است، اگرچه اکثر قطعات هواپیمایی چین از منابع خارجی تامین می شود.
بوئینگ ۷۳۷ مکس از سال ۲۰۱۹ و پس از دو حادثه مرگبار هوایی در چین زمین گیر شده است، اگرچه بوئینگ تیر ماه اعلام کرد که ممکن است در سال جاری از سوی چین برای تحویل هواپیما به این کشور مورد تائید قرار گیرد.
به گزارش ایرنا از شبکه خبری سی ان ای سنگاپور، این هواپیمای باریک بدنه به سمت باند فرودگاه نمایشگاه بین المللی هوافضا و هوانوردی چین حرکت کرد و با چرخشی در آسمان ابری بر فراز شهر ژوهای در جنوب چین، در مقابل دیدگان صدها تماشاچی به زمین نشست.
پکن در جریان سفر هفته گذشته اولاف شولتس صدراعظم آلمان به چین، رسما از قراردادهای طولانی مدت برای خرید جت های ایرباس به ارزش ۱۷ میلیارد دلار خبر داد.
با این حال، تنش های تجاری چین و آمریکا و یک فاجعه هوایی تجاری در سال جاری که یک فروند بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ را درگیر کرد، این پیشرفت را کند کرده است.
منبع: https://www.irna.ir/news/84936365/%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%AC%D8%AA-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%B1%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF
خطوط هوایی شرق چین که دومین شرکت هواپیمایی بزرگ این کشور از نظر تعداد مسافر است، چندی پیش اعلام کرد که قصد دارد چهار فروند هواپیمای اس ۹۱۹ را در ناوگان خود بگنجاند و رسانه های داخلی چین نیز گزارش دادند که این هواپیما در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ مورد بهره برداری قرار می گیرد.
مقام های چینی امیدوارند این جت مسافربری موسوم به سی ۹۱۹ با مدل های خارجی همچون بوئینگ ۷۳۷ مکس و ایرباس ای ۳۲۰ رقابت کند.